Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hysterická matka

„Přijďte, až se holka naučí spolupracovat,“ slyšela moje maminka od lékaře na Ušním, nosním, krčním, když se mnou, coby tříletým dítkem, přišla na vyšetření.  Ano, nespolupracovala jsem. Ale víte proč? Protože jsem pana doktora prostě a jednoduše neslyšela.

Ovšem tento odborník na ušní problematiku pravděpodobně zastával názor, že slyšení je pouze záležitostí vůle. Je třeba tak dlouho trénovat poslech, až se sluch prostě obnoví a ztracená funkce navrátí. Howgh poprvé! Maminka to tenkrát těžce nesla a dneska se jí vůbec nedivím. Když vyhledáte lékaře s tím, že máte obavu o sluch vašeho dítěte a spoléháte na odbornost lékařského povolání, pak jste z takového doporučení, mírně řečeno, v šoku. Když jsem o tom s maminkou nedávno mluvila, říkala mi:

„Víš, Romi, pro mě by tenkrát bylo snad i přijatelnější sdělení, že bohužel ztrácíš sluch. Odejít bez verdiktu a ještě s nálepkou, že mám blbé dítě…. To nikomu na pohodě nepřidá.“

Abyste tomu rozuměli, lékaře vyhledali rodiče až po pár týdnech pozorování mé maličkosti. Všimli si například, že jsem přestala odpovídat na dotazy, neotáčela se, nereagovala tak, jak bych reagovat měla. Podotýkám, že žádnou vážnější nemoc jsem neprodělala, antibiotika nebrala, zánět středouší se mi také vyhýbal a již v roce a půl jsem mluvila v krátkých větách. Nic také nenasvědčovalo tomu, že by byl sluch poškozený v průběhu porodu. Ani z hlediska dědičnosti jsem nebyla označena za rizikového jedince, problém se sluchem se do té doby v naší rodině prostě nevyskytoval. Možná právě tato skutečnost vedla milého pana doktora k závěru, že jde o poruchu přechodnou, nikoliv vadu trvalou, a že tedy nemá cenu si s tím příliš lámat hlavu.

Mýlil se milý pan doktor. A poměrně hodně se mýlil. Naštěstí se maminka po pár bezesných nocích s promáčenými polštáři rozhodla nevzdat. Se sluchem jsem na tom byla stále stejně i přes každodenní sluchový trénink (co kdyby přece jen, že?), vzala mě tedy za ruku, mladší sestru do kočárku a vyrazila do boje znovu. Tentokrát si vydupala alespoň kontakt na specializované pracoviště, vzdálené přes 150 km. Na nic nemělo cenu čekat. Taťka nakopl naše rodinné auto značky Lada a ujížděli jsme směrem…. co bych ostatně zamlčovala, směrem Brno. Na toto vyšetření se již útržkovitě vzpomínám: dlouhé čekání v nemocniční chodbě, pak laskavá paní doktorka, mačkání tlačítek dle poslechu v audiokomoře, obrázek. A na konci toho všeho diagnóza: středně těžká nedoslýchavost na pravém i levém uchu, následné přidělení sluchadel.

Tenkrát za mě rodiče sice vybojovali bitvu, ale zdaleka nevyhráli válku. Další tvrdý oříšek představoval začátek povinné školní docházky. Bydleli jsme v okresním městě s minimálně třemi základními školami. A ani do jedné mě nechtěli vzít! Prý proto, jak mamince objasnil ředitel jedné ze škol, aby mi nebránili ve vzdělání. Howgh podruhé! Byla nám nabídnuta speciální ústavní škola. Kdo tu dobu pamatujete, vybavíte si úroveň. Skončit v ústavním školství, rozhodně tu dnes nepíšu. A v této době se opět projevila bojovnost mé maminky. Dohadovala se s ředitelem jedné ze škol tak dlouho, až ten s mým zařazením do vzdělávacího programu souhlasil. Ovšem nebylo to lacino. Následovaly pedagogicko psychologické poradny, kde se zkoumal můj zachovaný intelekt a rozumové schopnosti. A protože jsem v opakovaných testech vykazovala nadprůměrné výsledky, byla jsem nakonec přijata. Povinnou školní docházkou jsem se protloukala s vyznamenáním.

Asi si teď říkáte, no jo, byla jiná doba, proč to ta ženská vytahuje? Omyl! Jiná doba sice byla, ale přístup kompetentních osob na mnoha místech zůstává stejný! V rámci své profese se setkávám s maminkami, u jejichž dětí byla diagnostikována těžká sluchová vada. Spousta těchto matek bojovnic získala doporučení na vyšetření ORL až po mnoha urgencích pediatra. Jedna maminka za všechny:

„Já vím, že se na synovu vadu přišlo pozdě. Až v jeho čtyřech letech. Ale nikdo mým obavám nepřikládal význam. Syn byl podle jiných jen opožděný/introvertní a já nevím jaký. Opravdu už jsem musela u pediatričky zaujmout nekompromisní postoj a trvat na vyšetření. A víte, co mi napsala do karty?“ odmlčela se tato bojovnice a my pojali neblahé tušení. „Že jsem hysterická matka!“ Howgh potřetí!

A proto apeluji na všechny maminky, které mají podezření, že se sluchem jejich děťátka není něco v pořádku: matky, nedejte se! I kdybyste měly získat nálepku hysterek, zdraví vašeho dítěte za to stojí! A kdo ví, třeba vám pak jednou poděkují stejně tak, jako chci nyní poděkovat i já: Mami, tati, díky za vaši bojovnost! Díky za to, že jste to nevzdali a věřili ve mě! Jen díky vám jsem taková, jaká jsem! Mám vás oba moc ráda!

 

Autor: Romana Procházková | středa 7.9.2011 15:15 | karma článku: 3,34 | přečteno: 167x
  • Další články autora

Romana Procházková

Malí miláčkové

Ne, nebudu se rozepisovat o štěňátkách, koťátkách, myšičkách ani jiných domácích zvířátkách. Řeč bude o miláčcích v jejich malé lidské podobě. Řeč specifická, mně vlastní.

31.1.2014 v 12:30 | Karma: 16,69 | Přečteno: 993x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Sluchadlo v akci aneb Jeden obyčejný den neobyčejné pomůcky

Je letní den. Hovím si na měkké podušce prostorné a suché krabičky, když vtom se otevře víko a mě ozáří jasné paprsky ranního slunce. Znamení, že mi začíná práce. I když, abych tak řekl, jde spíše o poslání. Jen považte: díky mně nedoslýchaví lidé lépe slyší! Jsem ve tvaru rohlíčku, asi pět centimetrů vysoký, napájí mě kulatá baterie a vážím pár gramů. Vede ze mně průsvitná hadička s koncovkou, kterou si můj člověk dává do ucha. Jsem tomu rád, ale....

11.11.2013 v 11:00 | Karma: 13,08 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Romana Procházková

Co udělám, když potkám osobu se sluchovým postižením

Leknu se? Někteří jistě ano. Taky bych se lekla, chtíc se mnou komunikovat človík, o jehož kultuře a jzykové vybavenosti nic moc nevím. A osoby se sluchovým postižením tvoří poměrně pestrou skupinu s mnoha různými možnostmi komunikace. Nic jednoduchého.

25.10.2013 v 14:00 | Karma: 10,65 | Přečteno: 461x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Třináctá komnata neslyšících

Lehce nedoslýchaví, těžce nedoslýchaví, Neslyšící, ohluchlí. Jiná vada sluchu, jiné potřeby, jiná komunikace. Problémy? Stejné. (Ne)přijetí sluchového handicapu společností. Předsudky. Nepochopení. Bagatelizace. Stigmatizace.... Ale o tom dnes ne. Dnes bych své řádky ráda věnovala svým známým i neznámým souputníkům po zemi slyšících.

5.8.2013 v 10:15 | Karma: 25,43 | Přečteno: 1969x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Ping-pong strachu mezi slyšícími a neslyšícími

"Odkudpak jste?" táží se mě často lidé při prvním kontaktu. Otázce jsme se zpočátku dost divila. Odkud bych asi tak měla být, že ano? Z Marsu jsem nespadla a podle barvy kůže a tvaru očí se dá poměrně snadno vydedukovat, kde mám kořeny. "No, víte, já jen, že máte takový akcent," rozvedla dotaz jedna z žen. Tak odtud vítr vane! Na vině jsou mé drobné řečové nedostatky, které nejsem schopna pochytit okleštěným sluchem.

30.5.2013 v 13:00 | Karma: 24,60 | Přečteno: 1159x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1851x
Normálně obyčejná? Nebo snad neobyčejně nenormální? Já bych to nerozebírala...:-)