Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vivat technika!!!

Představte si byt panelákového typu v podvečerním čase. Ne, představte si raději rodinný domek. No, ono to máte koneckonců jedno. Prostě si představte vchodové dveře do bytu. A konečně si představte zvuk odemykajících se dveří. Máte to?

"Halo, rodičové, jsem doma!" volá zrovna nezletilé dítko ještě s klíčem v ruce.

"Ahoj, ty už jsi tady?" ozve se odkudsi z útrob domu. "Jsme v kuchyni, pojď za námi."

Dítko shodí baťoh, skopne boty a vydá se rodičům poreferovat, jak bylo na výletě. Prostě běžný obrázek, který zná téměř každý z vás.

A teď si představte podobnou situaci v rodině, jejíž členové neslyší:

Zvuk odemykajících se dveří. TICHO. Dítko shodí baťoh, skopne boty a postupně nahlédne do všech obytných místností, aby rodiče (jak jinak) našlo až v té poslední. Upozornit na svoji přítomnost pouhým zamáváním ruky není možné. Otec právě se zaujetím sleduje v TV fotbalový přenos (samozřejmě s vypnutým zvukem), matka, otočená zády ke  dveřím, cosi kutí na sporáku. Dítku nezbývá nic jiného než jít a rodičům zlehka poklepat na rameno. Těm však, nepřipraveným na jeho přítomnost ("Čekali jsme tě až zítra!"), tímto gestem vyletí tlak a rozbuší se srdce. Dítko v tu chvíli představuje mírný stresor.

Oč poklidnější se zdá být atmosféra v rodině, která využívá různé kompezační pomůcky. Neslyšící rodiče jsou upozorněni světelnou signalizací na skutečnost, že se zrovna otevírají dveře, někdo zvoní, klepe, volá na ně.... Klasická signalizace od firem, specializujících se na kompenzační pomůcky, využívá záblesků a svítících barevných diod.

Sama kupříkladu neslyším domovní zvonek. Ještě před zavedením současných kompenzačních pomůcek na trh se mi však podařilo sehnat šikovného elektrikáře, který mi propojil zvonek s malým dekoračním světlem navrtaným na zeď ústřední místnosti bytu, takže kdykoliv někdo zazvoní, rozbliká se mi příjemné žluté světlo (nesnáším zářivky a led světla, způsobují mi pohled angorského králíka a upíří vzhled pokožky). Tento můj nepostradatelný pomocník funguje už pěkných pár let a na světlo si zvykli spoléhat i ostatní členové rodiny.

Další zvuky typu klepání, kroků,volání, atd. díky kochleárnímu implantátu již rozeznávám, takže jiných pomůcek, které by mne upozornily na pohyb osob po bytě, dětský pláč, kouř, vyzvánění pevné linky či mobilu, atpod. nevyužívám.

Naprosto nepostradatelnou technickou pomůckou se však pro mne stal počítač s připojením k internetu. I když občas na tuto vymoženost nadávám, faktem je, že mi poskytuje maximální množství informací a snižuje informační deficit, zapříčiněný vadou sluchu, na únosnou míru. Moderní komunikační kanály typu skype mi pak nahrazují tolik slyšícími lidmi preferované telefonování. A zkušenosti ukazují, že zde probíhající písemná komunikace je zcela rovnocenná komunikaci ústní.

Takže volám: vivat technika!!!Vivat 21. století!

Alespoň do té doby, než ehm... narazím na domovní bzučáky.

To je vynález, který by sluchově postižené osoby nejraději zrušili, vyhodili, zakázali. Bzučáky jsou všude. Školky, školy, soukromé domy, úřady, instituce... Jejich zavedení sice rozumím, ale proč, sakryš, nemyslí výrobci při jejich konstrukci na zamontování malé diody, která by se rozsvítila v momentě, kdy je zřejmé, že vás na druhé straně někdo poslouchá? Neříkejte mi, že je to takový výrobní problém? Víte, jak by nám tato malá úprava usnadnila situaci?

Vy, jako neslyšící máte totiž pouze dvě možnosti: buď požádat kolemjdoucí, zda by vám nebyli nápomocni, nebo sami stisknout příslušné tlačítko. Ale co teď? 

"Prosím vás, jsem neslyšící a potřebuji tam a tam. Můžete mi otevřít?" opakujete většinou jako kolovrátek s hlavou u bzučáku a rukou na klice, netušíc, zda mluvíte do prázdna či ne. Můžete ale také neříkat nic a jen nepřetržitě zvonit. Většinou zanedlouho přilétne rozzuřená domovnice/úřednice/ školnice či rovnou ochranka a vám se sice dveře otevřou, nicméně až po dlouhém vysvětlování a ztrátě pár minut života.

Maličkost, říkáte si? Jistě, ale takovýchto maličkostí se vám za den nakupí docela obstojné množství a vás to stojí zbytečně moc úsilí, nervů, času. A přitom právě v tomto konkrétním případě by stačilo tak málo.

Co myslíte?

Přeji vám pěkný den!

Autor: Romana Procházková | čtvrtek 28.6.2012 12:37 | karma článku: 35,10 | přečteno: 5172x
  • Další články autora

Romana Procházková

Malí miláčkové

Ne, nebudu se rozepisovat o štěňátkách, koťátkách, myšičkách ani jiných domácích zvířátkách. Řeč bude o miláčcích v jejich malé lidské podobě. Řeč specifická, mně vlastní.

31.1.2014 v 12:30 | Karma: 16,69 | Přečteno: 993x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Sluchadlo v akci aneb Jeden obyčejný den neobyčejné pomůcky

Je letní den. Hovím si na měkké podušce prostorné a suché krabičky, když vtom se otevře víko a mě ozáří jasné paprsky ranního slunce. Znamení, že mi začíná práce. I když, abych tak řekl, jde spíše o poslání. Jen považte: díky mně nedoslýchaví lidé lépe slyší! Jsem ve tvaru rohlíčku, asi pět centimetrů vysoký, napájí mě kulatá baterie a vážím pár gramů. Vede ze mně průsvitná hadička s koncovkou, kterou si můj člověk dává do ucha. Jsem tomu rád, ale....

11.11.2013 v 11:00 | Karma: 13,08 | Přečteno: 690x | Diskuse| Ostatní

Romana Procházková

Co udělám, když potkám osobu se sluchovým postižením

Leknu se? Někteří jistě ano. Taky bych se lekla, chtíc se mnou komunikovat človík, o jehož kultuře a jzykové vybavenosti nic moc nevím. A osoby se sluchovým postižením tvoří poměrně pestrou skupinu s mnoha různými možnostmi komunikace. Nic jednoduchého.

25.10.2013 v 14:00 | Karma: 10,65 | Přečteno: 461x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Třináctá komnata neslyšících

Lehce nedoslýchaví, těžce nedoslýchaví, Neslyšící, ohluchlí. Jiná vada sluchu, jiné potřeby, jiná komunikace. Problémy? Stejné. (Ne)přijetí sluchového handicapu společností. Předsudky. Nepochopení. Bagatelizace. Stigmatizace.... Ale o tom dnes ne. Dnes bych své řádky ráda věnovala svým známým i neznámým souputníkům po zemi slyšících.

5.8.2013 v 10:15 | Karma: 25,43 | Přečteno: 1969x | Diskuse| Společnost

Romana Procházková

Ping-pong strachu mezi slyšícími a neslyšícími

"Odkudpak jste?" táží se mě často lidé při prvním kontaktu. Otázce jsme se zpočátku dost divila. Odkud bych asi tak měla být, že ano? Z Marsu jsem nespadla a podle barvy kůže a tvaru očí se dá poměrně snadno vydedukovat, kde mám kořeny. "No, víte, já jen, že máte takový akcent," rozvedla dotaz jedna z žen. Tak odtud vítr vane! Na vině jsou mé drobné řečové nedostatky, které nejsem schopna pochytit okleštěným sluchem.

30.5.2013 v 13:00 | Karma: 24,60 | Přečteno: 1159x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1851x
Normálně obyčejná? Nebo snad neobyčejně nenormální? Já bych to nerozebírala...:-)